سیدفخرالدین هاشمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دومین بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه بهسازی عوامل باند اصلی (۱۵-۳۳) فرودگاه اردبیل توضیحاتی در خصوص این پروژه ارایه کرد و گفت: باند اصلی فرودگاه اردبیل از سال ۹۷ به منظور بازسازی و بهسازی تعطیل شده است و در واقع باند از نو ساخته می شود.
او توضیح داد: برای باند اصلی سامانه کمک ناوبری ILS catII را نصب می کنیم و اکنون کار ساخت استریپها در حال انجام است. با راه اندازی باند بهسازی شده، هواپیماهای پهن پیکر تا بوئینگ ۷۷۷ هم میتوانند در آن نشست و برخاست کنند.
او درباره مشخصات فنی باند در حال بهسازی گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ متر طول باند و عرض آن ۴۵ متر است. دو شولدر ۷.۵ متری و ۱۵۰ متر استریپ استاندارد از وسط باند به طرفین دارد. همچنین در ابتدا و انتهای باند ۳۶۰ متر استاپوی وجود دارد و جنس آن نیز از آسفالت است.
هاشمی با بیان این که اکنون کار پیشرفت ۶۰ درصدی دارد، تصریح کرد: پیش بینیها بر این است تا پایان شهریور سال جاری کل کار تمام و پروژه افتتاح خواهد شد. البته ممکن است کار روشنایی آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما به غیر از آن تمام کارهای مربوط به باند از جمله استریپها، شولدرها و باقی موارد تمام می شود.
او در این باره توضیح داد: اکنون ۲ هزار و ۷۵۰ متر از باند، یک لایه آسفالت اش باقی مانده است. آسفالت ریزی کار سختی نیست و به دلیل این که انجام عملیات عمرانی در اردبیل با محدودیت مواجه است این کار کمی طول کشید و اکنون کار انجام میشود.
مدیرکل فرودگاههای استان اردبیل با بیان این که این دومین بازدید وزیر راه و شهرسازی از این پروژه است، عنوان کرد: فرودگاه اردبیل تنها فرودگاه کشور است که که دو باند متقاطع دارد. باند دوم با نام ۲۵-۰۷ محدودیتهایی در پذیرش هواپیماها دارد اما در این دو سال از این باند استفاده کردیم و خوشبختانه انجام عملیات بهسازی باند اصلی منجر به تعطیلی فرودگاه نشد و توانستیم فرودگاه را عملیاتی نگاه داریم.
او درباره هزینههای پروژه نیز گفت: تا کنون حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای اتمام نیاز به ۵۰ میلیارد تومان دیگر داریم.
هاشمی ادامه داد: بعد از اتمام این پروژه آمادگی اخذ گواهینامه فرودگاهی بر اساس آخرین متدهای بین المللی را خواهیم داشت.